Forum Klubu DX Sierra Juliet Rybnik zapraszamy do QSO na 26.325 USB
Piotrek napisał:
Ja co miesiąc sprawdzam SWR na miarce w radiu.
Ale...
Pytanie na ile można ufać SWR-miarce w radiu (powtarzalność/dokładność pomiaru) i czy poprzez jednorazowe porównanie z wskazaniami analizatora można ją "skalibrować"?
SWR metr w radiu jest tzw.wskaźnikiem orientacyjnym i jest zbyt niedoskonałym kostrukcyjnie aby pomogła mu w czymkolwiek kalibracja na podstawie wskazań analizatora antenowego.Ten wskaźnik jest już wykalibrowany fabrycznie a pomimo tego fałszuje wskazania SWR w radiu pokazując często cuda niewidy na kiju w mniejszym lub w większym stopniu.Muszę jednak pochwalić urządzenie RCI-2950 DX-wersja exportowa,że te wskazania są rzetelne na podstawie pomiarów z analizatorem antenowym.Podobnie to wyglądało w radiotelefonie President Herbert I.Jak macie jakieś doświadczenia z tymi pomiarami to warto się podzielić nimi tu na forum...
Ja co miesiąc sprawdzam SWR na miarce w radiu.
Ale...
Pytanie na ile można ufać SWR-miarce w radiu (powtarzalność/dokładność pomiaru) i czy poprzez jednorazowe porównanie z wskazaniami analizatora można ją "skalibrować"?
Przy bardzo duzych mrozach trzeba ostrozności delikatnie obchodząc się z kablem antenowym nieraz z lodowej "puszki" walczyłem zresztą jak ze wszystkim kto dba ten dobrze ma.
W okresie zimowym kable antenowe bywają sztywniejsze i łatwiej pęka izolacja przy przejściach w drzwiach, klapach. A wiadomo uszkodzona izolacja to kabelek do wymiany.. !
Krystian_Rubic napisał:
Co jakiś czas powinno się sprawdzać poprawność instalacji w mobilach czy przypadkiem z czasem się nie uszkodziła. Uszkodzona może źle wpłynąć na żywotność końcówki w radiu CB.
Konserwacje instalacji antenowej powinno się przeprowadzać raz do roku,szczególnie na wiosnę czyli po okresie jesiennym i zimowym,które najbardziej narażają instalacje antenowe na utratę połaczeń elektrycznych.
Co jakiś czas powinno się sprawdzać poprawność instalacji w mobilach czy przypadkiem z czasem się nie uszkodziła. Uszkodzona może źle wpłynąć na żywotność końcówki w radiu CB.
Montując radio CB sprawdzajmy odrazu poprawność jego montażu.Montaż taki zaczynamy od wyboru miejsca zainstalowania naszego urządzenia,który musi być nietylko bezpieczne dla kierowcy ale i też dla jego pasażerów.Niedopuszczalne jest to aby radio CB w aucie nie było zamontowane na stałe albo zamontowane narażajac przy tym na unieruchomienie nóg pasażerów pojazdu i ograniczajac przy tym ich ruchy.Błąd w montażu radia CB powoduje zagrożenie dla kierowcy i jego pasażerów.Dodatkowo podczas kolizji drogowej z innym pojazdem naraża ich na utratę zdrowia a także życia.Po zamontowaniu anteny montażowej i radia CB,wykręćmy z tyłu wtyk antenowy z kablem i włączmy nasz radiotelefon.Jeśli urządzenie się nie włączy to znaczy,że nie ma bieguna ujemnego dostarczonego z akumulatora poprzez instalację elektryczną pojazdu a jedynie z masy pojazdu a konkretnie z nadwozia pojazdu,który przesłany jest przez instalację antenową CB od radia CB.Taka sytuacja jest błędem montażowym i w razie usterki instalacji antenowej od radia CB poprzez brak połączenia elektrycznego spowoduje odcięcie zasilania radia CB i jego całkowite unieruchomienie.Szukając przyczyn tego stanu rzeczy pierwszą rzeczą jest sprawdzenie bezpiecznika na kablu zasilajacym radio CB,wtyku kabla zasilajacego i wtyku zapalniczki,która okaże się w pełni sprawna jak te wszystkie wymienione rzeczy.To spowoduje nasze błędne przekonanie o awarii naszego urządzenia i jedynie nie potrzebnie zawieziemy radiotelefon do naprawy gwarancyjnej lub pogwarancyjnej do serwisu radia CB,tracąc nasz cenny czas,ponosząc koszty paliwa i straty pieniężne po to aby okazało się,że nasze urządzenie okaże się w pełni sprawne a przyczyną tej sytuacji jest nasz błąd montażu radia CB i usterka w instalacji antenowej od radia CB.
(Na podstawie Ustawy o Prawach Autorskich z dnia 4.02.2004r wszelkie prawa autorskie są zastrzeżone.Publikacja niniejszego tekstu bez pisemnego zezwolenia autora jest zabroniona).