Admin - 2013-03-01 17:46:36

CB-radio stało się jednym z elementów wyposażenia pojazdów, którymi wykonywany jest transport drogowy. Nie ma potrzeby opisywania zalet tego urządzenia, należy jednak wspomnieć o możliwości kontaktowania się za jego pomocą kierowców, którzy w ten sposób ułatwiają sobie pracę – ostrzegają się O „korkach” na drodze, utrudnieniach w ruchu, a także w razie zagrożenia za pomocą CB istnieje możliwość wezwania pomocy.
Warto więc wspomnieć o obowiązujących w tym przedmiocie przepisów prawa. Do sierpnia 2004 roku, każdy użytkownik CB-radio był zobowiązany posiadać stosowne Zezwolenie uprawniające do korzystania z określonego CB. Cała trudność polegała przede wszystkim na tym, iż zezwolenie na korzystanie z CB posiadał jeden użytkownik. W przypadku, kiedy pojazdem wyposażonym w CB kierował inny kierowca, nie mógł on posiadać Zezwolenia, gdyż było ono imienne i przypisane do danego radia. Często więc kontrole kończyły się wszczęciem postępowań przygotowawczych dla Sądu. W dniu 26 lipca 2004 roku Minister Infrastruktury wydał rozporządzenie (Dz.U. Nr 169, poz. 1774) zmieniające rozporządzenie w sprawie urządzeń radiowych nadawczych lub nadawczo – odbiorczych, które mogą być używane bez pozwolenia. Rozporządzenie to zwalnia użytkowników CB-radio pracującego w paśmie 26,96 – 27,41 MHz, typu PUBLIC-RADIO – PR 27, które spełniają wymagania normy PN-ETS 300 135, pracujących z modulacją częstotliwości (FM) z mocą wyjściową nadajnika do 4 W, lub pracujących z modulacją częstotliwości lub amplitudy (FM/AM/SSB) z mocą wyjściową nadajnika do 4 W dla FM i AM, oraz z mocą 12 W dla SSB.
W przypadku posiadania radia spełniającego ww. wymagania, w trakcie kontroli drogowej, użytkownik powinien okazać Świadectwo Homologacji. W przypadku braku Świadectwa Homologacji, użytkownik musi posiadać i okazać Deklarację Zgodności, z której będzie wynikała jedna, dwie lub trzy informacje, a mianowicie:
- o zakresie częstotliwości (26,96 – 27,41 MHz),
- o mocy wyjściowej ( do 4 W),
- o zgodności z normą PN-ETS 300 135
Okazanie jednego z ww. dokumentów zwalnia (zgodnie z wyżej cytowanym rozporządzeniem) użytkownika z obowiązku posiadania zezwolenia. "


Jeżeli zastosujemy się do ich wymagań , nie powinno być kłopotów w przypadku kontroli drogowej .
Natomiast stanowisko UKE jest następujące :


"Od 30 lipca 2004 roku urządzenia CB można używać bez pozwoleń , nie
podlegają rejestracji.

Najnowszą regulacją prawną tej kwestii jest rozporządzenia Ministra
Infrastruktury z dnia 24 października 2005 r. - w sprawie urządzeń radiowych
nadawczych lub nadawczo-odbiorczych, które mogą być używane bez pozwolenia
(Dz.U.Nr 230, poz. 1955).

Zgodnie z § 2 ust. 1, pkt 3 rozporządzenia nie wymaga pozwolenia radiowego
używanie urządzeń nadawczych lub nadawczo-odbiorczych Radia Obywatelskiego
CB wyłącznie w zakresie częstotliwości 26,96 - 27,41 MHz, pracujących z
modulacją częstotliwości lub amplitudy (FM/AM/SSB) z mocą wyjściową
nadajnika do 4 W dla FM i AM, oraz z mocą 12 W (PEP) dla SSB.

Na powyższych warunkach mogą być używane jedynie urządzenia CB dopuszczone
do obrotu (Art. 153. ust 1. Prawo telekomunikacyjne)., posiadające
deklarację zgodności z zasadniczymi wymaganiami, lub posiadające wydane na
podstawie wcześniejszych przepisów homologację, certyfikat zgodności.

Ustawodawca nie wprowadza żadnych ograniczeń, oczywiście za wyjątkiem
zakresu częstotliwości i mocy nadajnika."

sjuliet.pun.pl