Forum Klubu DX Sierra-Juliet Rybnik

Forum Klubu DX Sierra Juliet Rybnik zapraszamy do QSO na 26.325 USB

Ogłoszenie


  • Index
  •  » Radia CB
  •  » Zanim zakupimy radio CB zastanówmy się jakie...

#1 2013-02-28 07:11:57

 161JGB292 Leszek

Moderator

835784
Call me!
Skąd: Żory
Zarejestrowany: 2013-02-26
Posty: 748
Numer klubowy: 161JGB292
Miejscowość(QTH): Żory

Zanim zakupimy radio CB zastanówmy się jakie...

Decydując się na jakiekolwiek radio CB musimy zadać sobie kilka pytań.Czy będziemy to radio wykorzystywać stacjonarnie czy w mobilu albo jako urządzenie przenośne.Jeżeli już się zdecydujemy to odpowiedzmy sobie do jakich celów ma nam służyć to urządzenie.Czy zależy nam na łącznościach DX-owych(międzynarodowych),czy na łącznościach na fali przyziemnej(międzymiastowych)np.z innymi użytkownikami radia CB,w celach ratunkowych(nasłuch kanału 9)czy na łącznościach drogowych z innymi pojazdami w ruchu czy w celach nasłuchowych?Jeżeli zamierzamy kupić radio CB w celach łączności DX-owych radiotelefon musi posiadać emisję SSB i dodatkowe zakresy kanałów(częstotliwości).Polecam tu szczególnie takie radiotelefony jak Ranger RCI 2950 DX wersja Exportowa,RCI 2950 DX,2970 DX,2970N2,President Jackson I(już nie produkowane),President HR 2600,President HR 2510,Uniden 2830,President Lincoln,President Herbert I,President Wilson.Urządzenia te możemy zastosować również w samochodach.Musimy wziąść jednak pod uwagę to aby urządzenia te miały odczyt kanałów a nie samej częstotliwości i nie było zbyt selektywne(wymaga wtedy podczas jazdy dostrajania się do często odstrojonych stacji mobilnych).Najważniejsze aby urządzenia te miały dobry układ filtrujacy NB lub NB/ANL skutecznie eliminujący zakłócenia od instalacji elektrycznej pojazdu i innych jego urządzeń elektronicznych .Najlepszym radiem posiadającym skuteczny układ filtrujący jest radiotelefon President Herbert I.Problem w tym,że jest już nie produkowany ale można nabyć go na różnego rodzaju aukcjach internetowych takich jak Allegro czy Tablica.pl.Posiada on jednak jedynie modulację AM i FM oraz tylko czterdziesci kanałów.Jest to jednak idealne radio dla tych osób,którym zależy jedynie na łącznościach pomiedzy autami lub pomiedzy autem,domem i firmą.Szczególnie narażone są na różnego rodzaju zakłócenia samochody z silnikiem Disla oraz pojazdy,które posiadają zarówki xylonowe lub ledowe.Szczególnie na te zakłócenia narażone są pojazdy francuskie,które w wielu wypadkach są naszpikowane elektroniką oraz fiat Ducato.Dla osób pragnących zakup radiotelefon przenośny polecam radiotelefony 450 kanałowe z emisją AM,FM i SSB o nazwie Super Radio SS-301,Magnum 1012 lub Albrecht AE 2990 AFS.Najpierw trzeba je jednak rozblokować.

Ostatnio edytowany przez 161JGB292 Leszek (2013-03-08 14:46:58)


Baza:Ranger RCI 2950 DX wersja exportowa,President HR 2600,antena Vimer K-46 Mondial,mikrofon Pan DM-432 MT i Pan ECM-2018.Radiostacja na 2m i 70 cm Navcomm TK-890 wersja 2.0,antena bazowa Nebraska Lincoln na 2m i 70 cm oraz antena 1/4 Navcomm B-88S.

Offline

#2 2013-03-25 10:09:58

 161JGB292 Leszek

Moderator

835784
Call me!
Skąd: Żory
Zarejestrowany: 2013-02-26
Posty: 748
Numer klubowy: 161JGB292
Miejscowość(QTH): Żory

Re: Zanim zakupimy radio CB zastanówmy się jakie...

Wybór transceiver'a jest sprawą bardzo indywidualną. Należy pamiętać, iż transceiver CB nie jest telefonem komórkowym i szumieć musi. Na rynku można spotkać bardzo dużo modeli, które różnią się funkcjami oraz parametrami. Przed wyborem odpowiedniego modelu należy zapoznać się z parametrami danego urządzenia, ilość dostępnych regulacji, a także na ergonomię używania danego modelu. Każde radio zapewnia inny odsłuch, który odbierany jest indywidualnie. Jeżeli ktoś jest zadowolony z danego modelu nie oznacza to wcale, że model ten sprawdzi się u nas.

Dobry transceiver charakteryzuje się:
- wąskim torem odbiornika (selektywność) - filtry o stromych zboczach
- wysoką czułością odbiornika
- odpornością na modulację skrośną
- wysokim tłumieniem międzykanałowym (odstęp 10 kHz)
- dobrymi układami ANL i NB
- niską emisją sygnałów pasożytniczych


Baza:Ranger RCI 2950 DX wersja exportowa,President HR 2600,antena Vimer K-46 Mondial,mikrofon Pan DM-432 MT i Pan ECM-2018.Radiostacja na 2m i 70 cm Navcomm TK-890 wersja 2.0,antena bazowa Nebraska Lincoln na 2m i 70 cm oraz antena 1/4 Navcomm B-88S.

Offline

#3 2013-03-25 12:08:02

 Krystian_Zory

Użytkownik

304435
Skąd: Żory
Zarejestrowany: 2013-02-27
Posty: 398

Re: Zanim zakupimy radio CB zastanówmy się jakie...

Napewno nie działać pochopnie najlepiej radzić się na przykład u Leszka on każdemu doradzi optymalny wybór niestety większa część sprzedawców niema wiedzy i wprowadza w błąd nawet.

Offline

#4 2013-04-03 11:26:21

 161JGB292 Leszek

Moderator

835784
Call me!
Skąd: Żory
Zarejestrowany: 2013-02-26
Posty: 748
Numer klubowy: 161JGB292
Miejscowość(QTH): Żory

Re: Zanim zakupimy radio CB zastanówmy się jakie...

Sprzedawcy radiotelefonów CB nie mają często najmniejszego pojęcia na temat radiokomunikacji i nie kierują się tzw."dobrem klienta"a przede wszystkim zasadami handlu a więc swoim zyskiem i dlatego potencjalnemu klientowi zachwalają każdy sprzęt twierdząc,że on jest najlepszy,używając do tego argumentów i słów jakie wypowiada znany polski satyryk Marcin Daniec.Są to często jednak jedynie chwyty reklamowe poniżej pasa co okaże się dopiero w trakcie użytkowania zakupionego przez nas sprzętu.Z praktyki widzimy,że montaż radia CB i anteny powinien wcześniej poprzedzić dobór sprzętu.Musimy najpierw poznać rodzaj pojazdu w którym ma on być zainstalowany i zobaczyć jakie są warunki montażowe zarówno anteny jak i radia CB oraz rodzaj silnika w pojeździe.Samochody z silnikiem Disla wymagają lepszej jakości układu filtrującego.Pod uwagę musimy wziąć również elektronikę pojazdu,która może wprowadzać wszelkiego rodzaju zakłócenia sieciowe do odbiornika radia CB.Przykładem tego jest fiat Ducato i wiele marek samochodów francuskich,które są naszpikowane elektroniką.Trzeba dobrać rodzaj i długość anteny,uwzgledniając wysokość pojazdu i właściwie umiejscowić antenę CB kierując się zasadami wynikającymi z charakterystyki promieniowania fali elektromagnetycznej oraz zestroić ją najlepiej analizatorem antenowym a na końcu przeprowadzić konserwację takiej anteny zabezpieczając ją przed czynnikami atmosferycznymi a więc wodą,śniegiem,wilgocią i rdzą,która może spowodować brak połączeń elektrycznych pomiędzy cewką a promiennikiem lub nadwoziem pojazdu,a uchwytem antenowym oraz masą główki anteny.Musimy też odpowiednio zabezpieczyć przed wspomnianymi czynnikami atmosferycznymi wtyki i nasz kabel,który narażony jest na utlenienie miedzi i utratę swoich parametrów.Do tego celu warto użyć silikon i koszulki termokurczliwe.Po dokonaniu montażu radia i anteny,której przewód powinien być poprowadzony tak aby nie uległ uszkodzeniu warto pomyśleć o osprzęcie czyli bardzo dobrym mikrofonie ze wzmacniaczem modulacji i echem oraz dobrym głośniku zewnętrznym czy też tubie o ile nasz radiotelefon posiada funkcję PA i wejście na głośnik zewnętrzny.

(Na podstawie Ustawy o Prawach Autorskich  z dnia 4.02.2004r wszelkie prawa autorskie są zastrzeżone.Publikacja niniejszego tekstu bez pisemnego zezwolenia autora jest zabroniona).

Ostatnio edytowany przez 161JGB292 Leszek (2013-04-03 19:08:54)


Baza:Ranger RCI 2950 DX wersja exportowa,President HR 2600,antena Vimer K-46 Mondial,mikrofon Pan DM-432 MT i Pan ECM-2018.Radiostacja na 2m i 70 cm Navcomm TK-890 wersja 2.0,antena bazowa Nebraska Lincoln na 2m i 70 cm oraz antena 1/4 Navcomm B-88S.

Offline

  • Index
  •  » Radia CB
  •  » Zanim zakupimy radio CB zastanówmy się jakie...

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB 1.2.23
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
Dla Ciebie wszystko Chocianów w kategorii Szamba ulotki giżycko SprĂźche zum Geburtstag pręty gatunkowe