Forum Klubu DX Sierra-Juliet Rybnik

Forum Klubu DX Sierra Juliet Rybnik zapraszamy do QSO na 26.325 USB

Ogłoszenie


#1 2013-03-01 17:50:00

 Admin

Administrator Forum      Sekretarz Klubu

5970376
Call me!
Skąd: Rybnik
Zarejestrowany: 2008-04-08
Posty: 414
Numer klubowy: 161 SJ 713
Miejscowość(QTH): JO90HB

Jak używać CB-Radia za granicą?

Nigdzie w Europie używanie sprzętu CB  przez kierowców nie jest tak popularne jak w Polsce. Na co zwrócić uwagę, zabierając radio za granicę? W których krajach trzeba się liczyć z problemami w razie policyjnej kontroli?
Moda na CB-Radio przeminęła w zachodniej Europie jakieś 20 lat temu. Poza Polską w samochodach korzystają z niego kierowcy TIR-ów oraz garstka pasjonatów. Wyjeżdżając za granicę z potężną anteną na dachu, trzeba uwzględnić fakt, że będzie ona wzbudzała prawdopodobnie duże zainteresowanie, i to nie tylko wśród przechodniów – może zwrócić również uwagę tamtejszej policji.

W większości krajów europejskich używanie sprzętu CB zgodnego z unijnymi normami jest legalne. Do wyjątków należy Austria, gdzie wolno korzystać wyłącznie
z urządzeń przeznaczonych na tamtejszy rynek, a działających tylko w modulacji FM. Używanie i przewożenie innego sprzętu, grozi karami i konfiskatą urządzeń.

Na forach internetowych nie brakuje wprawdzie relacji użytkowników, którzy twierdzą, że wielokrotnie przejeżdżali przez Austrię z anteną na dachu i nigdy nic się nie stało, jednak naszym zdaniem nie warto bez potrzeby  ryzykować.
W Szwajcarii, Hiszpanii i we Włoszech używanie CB-Radia wymaga wykupienia specjalnej licencji. Teoretycznie ograniczenia te dotyczą jedynie mieszkańców tych krajów, ale zdarza się, że tamtejsi policjanci żądają okazania dokumentów zakupu również od podróżnych.

Radzimy zdjąć z dachu antenę w czasie wyjazdów na Ukrainę. Nikt, łącznie z tamtejszymi urzędami, nie wie tak naprawdę, jakie są przepisy dotyczące używania CB przez turystów, co tamtejsza milicjai straż graniczna wykorzystuje jako pretekst do karania obcokrajowców mandatami. Zresztą używanie CB na Ukrainie  nie jest wcale przyjemne, bo częstotliwości te wykorzystywane są do łączności przede wszystkim przez tamtejsze korporacje taksówkowe.

Wyjeżdżającym do innych krajów radzimy zabrać ze sobą dokument potwierdzający zgodność radia z przepisami europejskimi, czyli homologację lub tzw. deklarację zgodności. Na urządzeniu powinien znajdować się znak „CE”. Urzędowy dokument ułatwia dyskusje z zagranicznymi policjantami, którzy mogą po prostu nie wiedzieć, co to za sprzęt.

Informacja praktyczna: za granicą polscy kierowcy korzystają najczęściej z kanału 28, żeby nie zakłócać rozmów miejscowych użytkowników CB.

Zgodnie z przepisami w Polsce można bez żadnych zezwoleń korzystać z radia CB, pracującego w pasmach 40 kanałów AM/FM. Co więcej - nie jest wymagane wożenie ze sobą tzw. deklaracji zgodności radia.

W razie kontroli (prawie się nie zdarzają) wystarczy fabryczna nalepka z tyłu urządzenia, mówiąca o spełnianiu polskich wymagań.
Przepisy wyraźnie odróżniają CB radio od telefonu komórkowego i nie zabraniają w żaden sposób z korzystania z niego podczas jazdy. Jednak za granicą bywa różnie. Na wszelki wypadek warto wozić ze sobą deklarację zgodności sprzętu, ale przede wszystkim należy znać specyficzne wymagania techniczne odwiedzanych krajów odnośnie sposobu nadawania.

Generalnie za granicą korzysta się raczej z modulacji FM (w Austrii, Danii, Grecji, Islandii, Irlandii, na Litwie, w Luxemburgu, Malcie, Norwegii, Słowenii, Szwecji, na Węgrzech i w Wielkiej Brytanii w ogóle zabronione jest używanie AM, powszechnie wykorzystywanego np. w Polsce). Ograniczenia w posługiwaniu się CB publikujemy poniżej.
Aby nie zastanawiać się, jakie ustawienia radia są właściwe w danym kraju, warto wybrać model multisystemowy, z możliwością przełączania na standard obowiązujący w konkretnym państwie.
http://img837.imageshack.us/img837/9868/jedzies.jpg

Dane na rok 2012

System polski i europejski

W Polsce kanały CB są strojone o 5 kHz (pół kanału) niżej niż w pozostałej części Europy. Przekraczając granicę należałoby przełączyć radio (jeżeli jest multisystemowe) z trybu "PL" w tryb "EU" lub "EC". Inaczej będzie się zakłócać sąsiednie kanały.

U nas 19., za granicą 28.

O ile w Polsce kanałem drogowym jest 19., o tyle za granicą Polacy porozumiewają się zwykle na kanale 28.

Uwaga na Austrię!

W Austrii zabronione jest korzystanie z radia multisystemowego lub pracującego w polskim systemie. Najlepiej w ogóle nie korzystać tam z CB.

Potrzebne pozwolenie

W Bułgarii, Chorwacji, na Cyprze, w Hiszpanii, Irlandii, Macedonii, na Malcie, w Rosji, Serbii, Słowenii, Szwajcarii, Szwecji i Turcji potrzebne jest zezwolenie na CB.

Zabronione w ogóle!

W Rumunii i Irlandii Płn. nie wolno korzystać z CB.


Masz prawo zachować milczenie. A wszystko co napiszesz, może zostać zmoderowane :)

Baza: President Jackson, Sirio GPE 27 5/8 Microphone PAN DM-432MT
Scanner: NASCAR Radio Shack Pro 84
Radiostacja: Navcom TK-890 V 2.0.

Offline

#2 2013-03-19 16:28:21

 Krystian_Zory

Użytkownik

304435
Skąd: Żory
Zarejestrowany: 2013-02-27
Posty: 398

Re: Jak używać CB-Radia za granicą?

Właściwie prawo powinno być jednolite w całej Europie przynajmniej w ramach UE i swobodna możliwość korzystania z CB radia jak to ma u nas miejsce. To jest bałagan zupełnie niepotrzebny i o pomyłkę nie trudno albo mandat. Pasmo pod CB radio powinno należeć do dóbr swobód obywatelskich bez szczególnych ograniczeń teoretycznie nowoczesnej zjednoczonej Europy.

Offline

#3 2013-04-17 11:45:57

 mobil-żory

Użytkownik

8333534
Call me!
Skąd: Żory
Zarejestrowany: 2013-03-02
Posty: 342
Numer klubowy: 161OS87
Miejscowość(QTH): Żory

Re: Jak używać CB-Radia za granicą?

Uwaga na Austrię!

W Austrii zabronione jest korzystanie z radia multisystemowego lub pracującego w polskim systemie. Najlepiej w ogóle nie korzystać tam z CB.

dlaczego pracującego w polskim systemie?

Zabronione w ogóle!

W Rumunii i Irlandii Płn. nie wolno korzystać z CB.

jeśli chodzi o rumunie to chyba nie. pełno osobówek widzę z antenami jeżdżących po Italii na blachach rumunskich.


co jest ciekawe prawie nigdy nie spotkałem się z kontrolą która by się czepiała CB w ciężarówce fakt zapłaciłem w Czechach za rozmowę na CB ale to tylko dlatego,że grucha uważana jest wszędzie jako mikrofon a tego w czasie jazdy nie wolno trzymać w dłoni

Ostatnio edytowany przez mobil-żory (2013-04-17 11:47:07)


Mobil President Jackson I, antena Lemm turbo 2001,Densei 2002 turbo :) i więcej nie potrzeba do szczęścia
BAZA:Winkler XA-27L :). baza stoi  280 m.n.p.m radio i mike jak wyżej
Ja brzoza, ja brzoza, grab jak mnie słyszycie? :P

Offline

#4 2013-04-17 13:10:57

 Krystian_Zory

Użytkownik

304435
Skąd: Żory
Zarejestrowany: 2013-02-27
Posty: 398

Re: Jak używać CB-Radia za granicą?

Czechy to przypadek szczególny... w ramach całej Unii powinno być jednolite prawo odnośnie CB

Offline

#5 2013-04-18 13:11:46

 mobil-żory

Użytkownik

8333534
Call me!
Skąd: Żory
Zarejestrowany: 2013-03-02
Posty: 342
Numer klubowy: 161OS87
Miejscowość(QTH): Żory

Re: Jak używać CB-Radia za granicą?

Krystian_Zory napisał:

Czechy to przypadek szczególny... w ramach całej Unii powinno być jednolite prawo odnośnie CB

myślę,że jesteś w błędzie bo nikt nie jest w stanie zrównoważyć praw obowiązujących we wszystkich krajach i każdemu dogodzić


Mobil President Jackson I, antena Lemm turbo 2001,Densei 2002 turbo :) i więcej nie potrzeba do szczęścia
BAZA:Winkler XA-27L :). baza stoi  280 m.n.p.m radio i mike jak wyżej
Ja brzoza, ja brzoza, grab jak mnie słyszycie? :P

Offline

#6 2013-04-18 13:35:24

 Krystian_Zory

Użytkownik

304435
Skąd: Żory
Zarejestrowany: 2013-02-27
Posty: 398

Re: Jak używać CB-Radia za granicą?

Ale jest bałagan niestety

Offline

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB 1.2.23
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
BetonovĂŠ dvoukomorovĂŠ jĂ­mky jsou vyrobeny z Private pool with Beachfront access Villa berlin-hotel