Forum Klubu DX Sierra Juliet Rybnik zapraszamy do QSO na 26.325 USB
Strony: 1
Moderator
Decyduj±c siê na wybór dobrego mikrofonu CB ze wzmacniaczem modulacji i echem kierujmy siê jego parametrami takimi jak pasmo jego przenoszenia okre¶lone w Hz i wzmocnieniem okre¶lonym w decybelach.W radiokomunikacji do w³a¶ciwej czytelno¶ci modulacji niezbêdne s± mikrofony o pa¶mie przenoszenia od 300 Hz do 3000 Hz.Poni¿ej pasma 300 Hz.mikrofon przenosi niskie tony pobieraj±c wiêkszy pobór pradu a powy¿ej 3500 Hz modulacja ta bêdzie przenosi³a wy¿sze tony i zostanie obciêta przez filtry w radiu CB.Nie ma sensu wiêc stosowaæ mikrofonów o szerszym pa¶mie przenoszenia ni¿ 300-3000Hz.bo i tak nic nie wniesie to do czytelno¶ci naszej modulacji.Stosuj±c mikrofony z pasmem przenoszenia powy¿ej 300 Hz i poni¿ej 3000 Hz mo¿emy us³yszeæ wysokotonow± tzw.poobcinan± tonacjê modulacji i jej gorsz± czytelno¶æ.Drugim parametrem,którym mamy siê kierowaæ jest wzmocnienie,które regulujemy w mikrofonie peerkiem lub pokrêt³em na zewn±trz mikrofonu w zale¿no¶ci od ustawionej fabrycznej g³êboko¶ci modulacji w radiu CB lub ustawionym pokrêtle mic gaine,którym regulujemy czu³o¶æ mikrofonu.Dobry mikrofon posiada wzmocnienie rzêdu ok.42+-3 db tak jak w przypadku mikrofonu firmy Pan DM-432 MT lub nawet 62+-3 db.tak jak w przypadku mikrofonu Densei EC-2002 Turbo.U¿ywaj±c mikrofony ze wzmocniaczem modulacji i echem wyregulujmy je wcze¶niej po to aby w³a¶ciwie wykorzystywaæ ich mo¿liwo¶ci bêd±c czytelnymi dziêki nim szczególnie dla odleg³ych stacji nie zapominaj±c równie¿ o lokalnych stacjach dla którym to ma byæ równie¿ czytelne.Ustawiaj±c wzmocnienie w mikrofonie przy pe³nej czu³o¶ci naszego mikrofonu nie mo¿e wystêpowaæ tzw.przemodulowanie i zbyt du¿e ustawienie echa objawiaj±ce siê powtarzaniem wypowiadanych przez nas s³ów pogarszaj±c w ten sposób jedynie czytelno¶æ naszej modulacji.Dokonuj±c regulacji takiego mikrofonu sprawd¼my jego pracê nie tylko w emisji AM ale te¿ FM i USB.gdzie jest szczególnie podatny na przesterowanie lub niew³a¶ciwe ustawienie u¿ywanego przez nas w mikrofonie zarówno echa jak i wzmocnienia.
(Na podstawie Ustawy o Prawach Autorskich z dnia 4.02.2004r wszelkie prawa autorskie s± zastrze¿one.Publikacja niniejszego tekstu bez pisemnego zezwolenia autora jest zabroniona).
Ostatnio edytowany przez 161JGB292 Leszek (2013-09-06 05:51:31)
Offline
U¿ytkownik
Ja dodam od siebie ¿e przy prawid³owym wyregulowaniu mikrofonu kiedy mamy dynamiczn± ostr± modulacjê mo¿emy us³yszeæ ¿e ¼le s³ychaæ przede wszystkim od innych korespondentów mobili którzy z racji mody panuj±cej kupuj± najtañsze modele radiotelefonów CB. Przyczyna tkwi w bardzo niskiej jako¶ci wbudowanego g³o¶nika który najzwyczajniej "nie wyrabia" efekty mog± byæ przeró¿ne i nie nale¿y siê tym sugerowaæ.
Offline
Moderator
Krystian_Zory napisał:
Ja dodam od siebie ¿e przy prawid³owym wyregulowaniu mikrofonu kiedy mamy dynamiczn± ostr± modulacjê mo¿emy us³yszeæ ¿e ¼le s³ychaæ przede wszystkim od innych korespondentów mobili którzy z racji mody panuj±cej kupuj± najtañsze modele radiotelefonów CB. Przyczyna tkwi w bardzo niskiej jako¶ci wbudowanego g³o¶nika który najzwyczajniej "nie wyrabia" efekty mog± byæ przeró¿ne i nie nale¿y siê tym sugerowaæ.
To prawda co napisa³ Krystian.W radiach CB stosowane s± na ogó³ ma³e g³o¶niczki o marnej jako¶ci i astronomicznej mocy a¿ 2,5 Watta.Rozmawiaj±c przez mikrofon Pan DM-432 MT przy maksymalnym jego wzmocnieniu nie powoduj±cym przesterowania i maksymalnej czu³o¶ci mikrofonu regulowanym pokrêt³em mic Gaine z radia CB(g³êboko¶æ (modulacji 100%) powoduje on to,¿e u korespondentów ten g³o¶nik nie tylko dr¿y ale te¿ i strasznie charczy powoduj±c brak czytelno¶ci naszej modulacji.Gdy nasz korespondent wzmocni g³os pokrêt³em volume to nastêpuje w tym przypadku jeszcze gorszy odbiór i efekt,który mia³ byæ zupe³nie do tego który stwierdzamy.Oczywi¶cie za tak± sytuacjê odpowiedzialna jest te¿ czêsto moc wzmacniacza audio,który jest równie ma³ej mocy i jako¶ci jak g³o¶nik takiego urz±dzenia.
Ostatnio edytowany przez 161JGB292 Leszek (2013-03-13 14:05:02)
Offline
To i ja dodam swoje 5 groszy i sprostujê trochê wypowiedzi kolegów.
Przede wszystkim Panie Leszku przy wyborze mikrofonu nale¿y siê kierowaæ swoj± w³asn± modulacj±. Mikrofon nale¿y dobieraæ "pod siebie".
Niema takiego stwierdzenia ¿e jaki¶ mikrofon jest lepszy lub gorszy. Wszystko zale¿y od naszej "naturalnej modulacji".
Co do wzmocnienia to jest sprawa drugo rzêdna, gdy¿ w radiu posiadaj±cym audio limiter i tak nie wykorzystamy pe³nego "power-u" danego mikrofonu. Radio skutecznie nas ogranicza. W takim radiu z ogranicznikiem modulacji podkrêcenie peerk± wzmocnienia powoduje zwiêkszenie g³êboko¶ci modulacji tylko do pewnego momentu. Pó¼niej ju¿ tylko nastêpuje zwiêkszanie czu³o¶ci samego mikrofonu a¿ do wyst±pienia przesterowania wzmacniacza wewn±trz naszego mikrofonu.
Wynika to z zasady dzia³ania ogranicznika modulacji oraz samego wzmacniacza wewn±trz naszego mikrofonu.
Inaczej siê ma rzecz gdy radio nie posiada ogranicznika modulacji. Nie wystêpuje granica po której g³êboko¶ci modulacji ju¿ siê nie zwiêksza ale po osi±gniêciu pewnego poziomu g³êboko¶ci modulacji nastêpuje od razu przesterowanie modulatora w radiu.
Przez to w radiach w których audio limiter jest ustawiony na bardzo niskim poziomie po zdjêciu ogranicznika modulacji mo¿na uzyska bardzo du¿± poprawê (g³o¶no¶æ) modulacji.
Nastêpna rzecz proszê sobie doczytaæ lub te¿ zaczerpn±æ literatury fachowej czym jest "kompresor dynamiki"?
Bo b³êdnie interpretuj± taki uk³ad nazywaj±c go w swojej wypowiedzi "wzmocnieniem". Nie bêdê opisywa³ zasady dzia³ania tego uk³adu, ale zapytam czy osoba która ma mikrofon DM432 MT posiada taki uk³ad wewn±trz? Bo tego co siê orientujê to w seryjnej produkcji niema obecnie (i nigdy nie by³o) mikrofonu do radia CB z kompresorem dynamiki.
Co do samego kompresora dynamiki i zniekszta³ceñ, to w radiach na fale krótkie, stosuje siê w³a¶nie po to kompresor dynamiki ¿eby do modulacji wprowadziæ zniekszta³cenia. Przez co uzyskuje siê s³yszaln± "ostro¶æ" modulacji. Tak ¿e nie do koñca wprowadzenie "lekkiego" przesterowania sygna³u jest sytuacj± nie po¿±dan±. Doskonale mo¿na to zaobserwowaæ na ekranie oscyloskopu porównuj±c ró¿ne przebiegi sygna³u.
Nawi±zuj±c jeszcze do barwy naszej modulacji. Bardzo wielkie znaczenie ma nie jak by siê wydawa³o sam mikrofon ale przede wszystkim uk³ad filtruj±cy "sygna³ audio" p³yn±cy z naszego mikrofonu do samego modulatora w radiu. Ka¿dy z nas pewnie nie raz do¶wiadczy³ ¿e ka¿dy mikrofon dzia³a inaczej z innym radiem.
Nawet je¶li by mikrofon liniowo przenosi³ d¼wiêk od 20Hz do teoretycznych 20kHz, to w samym radiu pasmo zostanie obciête i zostanie zmodulowany tylko wycinek widma sygna³u przepuszczonego przez sam filtr w radiu. Tak ¿e kierowanie siê pasmem przenoszenia samego mikrofonu nie do koñca ma sens. Mikrofon mo¿e mieæ pasmo przenoszenia szersze ni¿ poda³ Pan Leszek.
Szukaj±c mikrofon nale¿a³o by przeanalizowaæ charakterystykê przenoszenia w zakresie 300Hz -3500Hz (zakres mowy). Z takiej charakterystyki mo¿na by wywnioskowaæ czy dany mikrofon bêdzie lepiej przenosi³ wysokie czy te¿ niskie tony. Co i tak nie poka¿e do koñca tego jak bêdzie s³ychaæ nas w "eterze"(to zale¿y g³ownie od radia).
I ostatnio rzecz. Co do tego jak nas s³ysz± inni.
Prócz ma³ych g³o¶ników i niedopasowanej charakterystyki przenoszenia wzmacniacza audio do mowy, w tanich radiach CB czêsto wystêpuje problem z uk³adem automatycznej regulacji wzmocnienia (ARW). Objawia siê to w taki sposób i¿ nadaj±c w bliskiej odleg³o¶ci od takiej stacji uk³ad ARW nie daje sobie rady z naszym sygna³em i nasz sygna³ zostaje zniekszta³cony (zbocza sinusoidy zostaj± obciête). Wprowadza to zniekszta³cenia dla stacji bêd±cej na nas³uchu. Problem nasila siê jeszcze bardziej gdy korzystamy z mikrofonu z wzmocnieniem i nasza modulacja jest g³êboka.
Na koniec praca domowa dla wszystkich którzy twierdz± ¿e mikrofon poprawia zasiêg naszej stacji (widzia³em ¿e na forum s± te¿ takie osoby).
Nale¿y przeprowadziæ próbê z odleg³± stacj± która s³yszy nas na granicy szumu. Z mikrofonu z wzmocnieniem i z mikrofonu dynamicznego (bez wzmocnienia). Nale¿y przy tym pamiêtaæ ¿e mikrofon bez wzmocnienia musi byæ mocniej przez nas wysterowany (nale¿y g³o¶niej do niego mówiæ i trzymaæ bli¿ej ust).
Po przeprowadzonej próbie nale¿y sobie odpowiedzieæ na pytanie, czy po przepiêciu z mikrofonu ze wzmocnieniem na mikrofon dynamiczny (bez wzmocnienia) spowodowa³o ¿e nasza relacja z dalekim respondentem nie by³a mo¿liwa?
Pozdrawiam
W³adek
Ostatnio edytowany przez jopik (2013-09-06 03:59:18)
Offline
Nowy u¿ytkownik
W³adek nie przesadzaj
(nale¿y g³o¶niej do niego mówiæ i trzymaæ bli¿ej ust) o 23 wrzeszczeæ do mikrofonu s±siad zaraz siê wkurzy i z sieker± przyleci :)
[b] czy po przepiêciu z mikrofonu ze wzmocnieniem na mikrofon dynamiczny (bez wzmocnienia) spowodowa³o ¿e nasza relacja z dalekim respondentem nie by³a mo¿liwa?[b] Mo¿liwa jest ale go¶cia czêsto siê kiepsko rozumie.
Offline
No i widzisz sam, mikrofon ze wzmocnieniem nie polepsza 'zasiegu'! Tak jak to co poniektorzy pisza. Nie jestem przeciwnikiem mikrofonow ze wzmocnieniem ale trzeba wiedziec co nam taki mikrofon daje. Poza tym to, to ze przy 'zwyklym' mikrofonie modulacja moze byc mniej zrozumiala jest czesto spowodowane marnie wytlumiona plastikowa obudowa. Co daje efekt jak by sie gadalo przez puszke.
Pozdrawiam
Wladek
Offline
Strony: 1