Forum Klubu DX Sierra Juliet Rybnik zapraszamy do QSO na 26.325 USB
Strony: 1
Moderator
Wielu z nas chc±c polepszyæ modulacjê wydobywaj±c± siê z naszego mikrofonu próbuje zastosowaæ zamianê ró¿nych wk³adek mikrofonowych dokonuj±c w ten sposób czê¶ciowego tuningu naszego mikrofonu.Do najczê¶ciej stosowanych a wiêc równie¿ do najbardziej popularnych na naszym rynku wk³adek mikrofonowych nale¿y elektretowa wk³adka firmy Panasonic o symbolu WM-61A,któr± mo¿emy nabyæ w ró¿nych cenach w zale¿no¶ci od miejsca jej zakupu.Cena detaliczna takiej wk³adki wacha sie pomiêdzy 2.50z³ na aukcji Allego do 15.00z³.w sklepach elektronicznych.Do¶wiadczenia pokazuj±,¿e w wielu przypadkach wymiana takiej wk³adki powoduje lepsz± czytelno¶æ modulacji.Przyczynê tego znajdziemy w parametrach tej wk³adki a konkretnie w pa¶mie jej przenoszenia,które wynosi od 20Hz do 20000Hz.Jak wiemy w radiokomunikacji dla czytelno¶ci modulacji niezbêdne jest pasmo przenoszenia mikrofonu od 300Hz do 3000Hz.(3 KHz)Poszerzenie tego pasma przenoszenia nic nie wnosi dla czytelno¶ci naszej modulacji w przeciwieñstwie do obni¿enia tego pasma co skutkuje obni¿eniem tonacji naszego mikrofonu i automatycznie jedynie wiêkszym poborem pr±du.Mikrofon,który czêsto stosujemy posiada wk³adkê,która przenosi pasmo przenoszenia w zakresie 300Hz do 3000Hz i gdy wymienimy wk³adkê dotychczas u¿ywan± na wk³adkê firmy Panasonic WM-61A to nasi korespondenci zauwa¿aj± czêsto lepsz± czytelno¶æ naszej modulacji z powodu jej np.lepszej czu³o¶ci i obni¿onego pasma przenoszenia dziêki czemu obni¿ymy tonacjê naszego mikrofonu.
(Na podstawie Ustawy o Prawach Autorskich z dnia 4.02.2004r wszelkie prawa autorskie s± zastrze¿one.Publikacja niniejszego tekstu bez pisemnego zezwolenia autora jest zabroniona).
Ostatnio edytowany przez 161JGB292 Leszek (2013-07-25 15:40:48)
Offline
Moderator
Wymieniaj±c wk³adkê mikrofonow± musimy wiedzieæ,¿e dla czytelno¶ci naszej modulacji w korespondencji radiowej niezbêde jest pasmo przenoszenia mikrofonu w granicach od 300 Hz do 3000 Hz.Aby wymieniæ wk³adkê mikrofonow± musimy wcze¶niej znaæ jej pasmo przenoszenia.Oprócz tego musimy wiedzieæ patrz±c na jej pasmo przenoszenia jakie tony po jej wymianie bêdzie przenosi³ nasz mikrofon.Im wiêcej taka wk³adka bêdzie przenosi³a pasmo poni¿ej 1650 Hz(¶rednich tonów),tym wiêcej nasz mikrofon bêdzie posiada³ ni¿sz± tonacjê.Natomiast im wiêcej bêdzie przenosi³a pasmo powy¿ej 1650 Hz to tym wiêcej nasz mikrofon bêdzie posiada³ wy¿sz± tonacjê.Pasmo przenoszenia wk³adki Panasonic WA-61A to od 20 do 20000 Hz(2 KHz).To ¶wiadczy,¿e po jej wymianie na ten typ przenosiæ ona bêdzie niskie i ¶rednie tony,obcinaj±c przy tym wysokie tony.Jak ju¿ wspomia³em do najlepszej czytelno¶ci modulacji potrzeba jest nam wk³adka o pa¶mie przenoszenia od 300Hz do 3000 Hz.W przypadku mikrofonu posiadaj±cego pasmo przenoszenia od 150 Hz do 3500 Hz i wymianie jego oryginalnej wk³adki na wk³adkê Panasonic WA-61A,polepszy siê nam jedynie tonacja naszego mikrofonu poprzez jej zmianê i dodanie niskich i wysokich tonów co spowoduje efekt pe³niejszej czytelno¶ci modulacji przez naszych korespondentów.W przypadku wymiany oryginalnej wk³adki mikrofonu,który mia³ dolne pasmo przenoszenia np.300 Hz. to po zastosowaniu i wymianie tej wk³adki mikrofonowej zauwa¿ymy zmianê tonacji mikrofonu na ni¿sz±,gdy¿ dolne pasmo przenoszenia wk³adki Panasonic WA-61A wynosi 20 Hz,która w radiokomunikacji jest zbêdna i nic nie wnosi do czytelno¶ci naszej modulacji poza zwiêkszeniem poboru pr±du.Gdyby nasz mikrofon posiada³ pasmo przenoszenia powy¿ej 3500 Hz.to górne pasmo jego przenoszenia i tak zostaje obciête przez filtry radia CB wiêc nie ma sensu zastosowaæ w mikrofonie wiêkszego pasma przenoszenia.Ponadto pasmo przenoszenia takiego mikrofonu powy¿ej 3000 Hz.równie¿ nic nie wnosi do poprawy czytelno¶ci naszej modulacji i jest równie¿ zupe³nie zbêdne.
(Na podstawie Ustawy o Prawach Autorskich z dnia 4.02.2004r wszelkie prawa autorskie s± zastrze¿one.Publikacja niniejszego tekstu bez pisemnego zezwolenia autora jest zabroniona).
Ostatnio edytowany przez 161JGB292 Leszek (2013-07-25 14:47:40)
Offline
Nowy u¿ytkownik
Lechu, podajesz dwie warto¶ci górne dla pasma przenoszonego przez tê wk³adkê mikrofonow± - 2000 i 20000Hz. Ta druga jest chyba poprawna, bo tak± podaje Panasonic;
http://www.panasonic.com/industrial/com … _b_dne.pdf
Mo¿na wiêc ¶mia³o zmieniaæ, pytanie tylko czy zawsze trzeba? Moja lektura ró¿nych opisów tuningu prowadzi do wniosku, ¿e zawsze wymienia siê wk³adkê i najczê¶ciej w³a¶nie na WM-61a. Kto¶ tam nawet wymieni³ na Panasonica wk³adkê w Pan DM 432 MT! Co ju¿ wydaje siê byæ ¶wiêtokradztwem. ;)
Offline
Moderator
Piotrek napisał:
Lechu, podajesz dwie warto¶ci górne dla pasma przenoszonego przez tê wk³adkê mikrofonow± - 2000 i 20000Hz. Ta druga jest chyba poprawna, bo tak± podaje Panasonic;
http://www.panasonic.com/industrial/com … _b_dne.pdf
Mo¿na wiêc ¶mia³o zmieniaæ, pytanie tylko czy zawsze trzeba? Moja lektura ró¿nych opisów tuningu prowadzi do wniosku, ¿e zawsze wymienia siê wk³adkê i najczê¶ciej w³a¶nie na WM-61a. Kto¶ tam nawet wymieni³ na Panasonica wk³adkê w Pan DM 432 MT! Co ju¿ wydaje siê byæ ¶wiêtokradztwem. ;)
Masz racjê Piotrze.Poda³em b³êdnie górne pasmo przenoszenia wk³adki Panasonic WM-61A co zmienia ca³kowicie postaæ rzeczy i zrozumienie tego tematu.Ju¿ poprawi³em t± omy³kê w swoich postach.W tej sytuacji kiedy wk³adka Panasonica WM-61 A ma pasmo przenoszenia do 20000Hz a nie 2000 Hz.to warto dokonaæ jej wymiany w ró¿nych mikrofonach.Nie ma sensu jednak tego robiæ w mikrofonie Pan DM-432 MT bo ten mikrofon przenosi nisk± tonacjê.Jego dolne pasmo przenoszenia wynosi 150 Hz wiêc po co jeszcze gdyby by³a taka mo¿liwo¶æ obni¿aæ j± jeszcze bardziej?Jaki sens jest podwy¿szaæ te¿ pasmo przenoszenia w tym mikrofonie i stosowaæ wk³adkê o pa¶mie przenoszenia a¿ do 20.000 Hz.skorno górne pasmo przenoszenia w tym mikrofonie wynosi 3500 Hz.a tonacja ta powy¿ej tej wartosci zostaje obciêta przez filtr w radiu CB?
Offline
Nowy u¿ytkownik
Ja my¶lê, ¿e si³± tej wk³adki jest szeroko¶æ pasma jakie jest w stanie oddaæ. Nie musimy wtedy siê martwiæ czy przypasuje do elektroniki mikrofonu, bo obejmuje jej zakres z naddatkiem. Co przy w miarê powtarzalnej jako¶ci czyni³o z niej produkt uniwersalny. A st±d krok legendarnej kultowo¶ci. :D
A co do grzebania w Panie, to w pe³ni siê zgadzam. My¶lê, ¿e ten co wymienia³ tam wk³adkê, to po prostu musia³ to zrobiæ, pewnie na skutek uszkodzenia.
Offline
Moderator
Piotrek napisał:
Ja my¶lê, ¿e si³± tej wk³adki jest szeroko¶æ pasma jakie jest w stanie oddaæ. Nie musimy wtedy siê martwiæ czy przypasuje do elektroniki mikrofonu, bo obejmuje jej zakres z naddatkiem. Co przy w miarê powtarzalnej jako¶ci czyni³o z niej produkt uniwersalny. A st±d krok legendarnej kultowo¶ci. :D
A co do grzebania w Panie, to w pe³ni siê zgadzam. My¶lê, ¿e ten co wymienia³ tam wk³adkê, to po prostu musia³ to zrobiæ, pewnie na skutek uszkodzenia.
Za modulacjê w mikrofonie(audio)nie tylko odpowiedzialna jest jedynie wk³adka mikrofonowa ale te¿ np.kondesatory,którymi mo¿emy zmieniaæ np.tony w mikrofonie o czym warto pamiêtaæ.
Offline
Moderator
Z uzyskanych przeze mnie informacji wynika,¿e obecnie nie s± ju¿ produkowane wk³adki WM-61A co doskonale t³umaczy problemy z ich zakupem w sklepach elektronicznych.Obecnie produkowane przez firmê Panasonic inne wk³adki mikrofonowe.Mo¿na je jednak jeszcze nabyæ na aukcji Allegro,gdzie cena oryginalnej wk³adki WM-61A wynosi 20.00z³+koszty wysy³ki.
Offline
Strony: 1